Proč byste měli půjčovat dětem peníze? No přeci – NA HRANÍ! Cože? Peníze nejsou na hraní a už vůbec by si s nimi neměly hrát malé děti. Já si myslím pravý opak. Peníze jsou totiž hrozně zajímavé, obzvlášť naše české Koruny.
Každá mince má jiný tvar, skoro jinou barvu a jinou hodnotu. Pro děti extra obohacující, tak proč jim je odepřít?
Možná namítnete, že jsou špinavé, protože na ně kde kdo sahá. Ale peněz se přeci nemůžete štítit. To by k vám nechtěly. Ani byste před dětmi takto mluvit o penězích neměli.
Pokud ale ten pocit opravdu máte, překonejte to. Neříkejte to dětem, ať v nich nevyvoláte pocit, že jsou peníze špatné. Když chcete, aby si pak umyly ruce, zkuste neříct:,, Šahali jste na peníze, běžte si umýt ruce.’’ Místo toho jim po hře s korunkami nabídněte svačinku, před kterou si ruce mít musí.
Sama jsem nedávno zjistila, že jsem vlastně finanční negramot. Neměla jsem ponětí, kolik a za co utrácím. Razila jsem heslo mojí mamky ,, Peníze budou, my nebudem.’’
Na své finanční gramotnosti jsem začala před časem pracovat a vyplatilo se to, hlavně při přechodu z peněžité pomoci v mateřství (mateřské) na rodičovský příspěvek (rodičák). Tou dobou na mě padaly chmury. Rodičák je bída a já nechci být úplně závislá na manželovi. Všechno jsem si spočítala a zjistila, že to tak hrozné nebude.
Najela jsem na systém, kdy si z každého příjmu dávám peníze stranou, což mi krásně funguje. Hned jsem svůj systém chtěla ukázat dětem.
Když se mě kamarádka ptala jestli pojedeme spolu samy s dětmi na podzimní prázdniny na chatu, založila jsem skleničku s nápisem ,,VÝLET“ a řekla jsem dětem, že do ní budu dávat penízky ze svých lekcí. Postupně viděly, jak tam korunky přibývají.
Když přišel den D našeho odjezdu, dostaly úkol. Spočítat korunky. Řekla jsem jim, ať nejprve udělají hromádky stejných mincí a z nich komínky – padesátikoruny po dvou, dvacetikoruny po pěti..
S Maruškou jsem probrala, proč jsem to tak chtěla. Šlo o to, aby každý komínek dal součet 100. Všechny komínky jsme následně sečetli.
Miky měl hotovo, ale Marušce začalo počítání a to jí asi hodně bolí. Různě se u něj totiž kroutí a zkuhrá. Vzaly jsme papír a napsaly si, kolik korunek máme a kolik potřebujeme na ubytování.
Po bolestivém výpočtu se Maru zhroutila, protože zjistila, že jsme našetřili málo a završila to větou:,, To jako my jim dáme tolik peněz a určitě budeme mít nějaký malý pokojíček. To by teda ale neměli chtít tolik. Já bych teda tolik peněz nechtěla.’’ Vysvětlila jsem jí, že by měla chtít.:)
Nicméně jsem ji uklidnila, že ubytování zaplatím a to co jsme nastřádali, necháme na útratu a zbytek si pak nechám za to ubytování. Nakonec nám teda nic nezbylo, ale vystačili jsme.
Naše koruny posloužily na výletě i jako suroviny pro mandalu a ochutnávka pro Anežku. Ta je teď v období, co v ruce to do pusy, díky čemž poznává svět.
Je to nechutné strkat si peníze do pusy? Pro nás dospělé určitě:), ale to naše miminko zrovna poznává svět i ústy. A navíc určitě každá chutná jinak:)
Tady máte další návrhy, jak využít peníze k zábavě:
POČÍTADLO vyšší level - názorná pomůcka při matematice
POZNÁVAČKA - třídění, můžete ii poslepu, podle tvarů, velikosti, barvy
POROVNÁVAČKA - větší x menší tvarem nebo hodnotou
SKLÁDAČKA - můžete složit mandalu nebo jiné obrazce
VKLÁDÁNÍ DO KASIČEK - veselý pejsek (viz video pod rámečkem)
ZLATÉ PRASÁTKO NEBO POKLAD - když vyčistíte dvacku, je z ní zlatá mince, kterou můžete dát do pokladu nebo proskleného prasátka a šetříte.
Děti si s penězi mohou užít spoustu zábavy a naučit se různé praktické dovednosti. Tak jim je půjčte;)
Markéta z REHABE